YARDIMCI ECZACILIK
Değerli Meslektaşlarımız
Mesleğimiz gündeminin en yoğun olduğu dönemlerden birisini yaşamakta.
Bu gündemlerden birisi de yardımcı eczacılık. Bilindiği gibi genç meslektaşlarımız 5 yıllık eğitim dönemlerinden mezun olduktan sonra 1 yıl yardımcı eczacılık yapmak zorundalar.
7 Kasım 2018 tarihinde TEB ve 45 eczacı odasının ortak imzasıyla çıkan basın açıklamasının da başlıca konusu yardımcı eczacılık ve uygulama sorunlarıydı.
Oysaki o dönemde TBMM Sağlık Komisyonunda bulunan kanun teklifinde serbest eczacıların canını ekonomik olarak çok yakacak mesleki olarak ise geri dönüşümü olanaksız maddeler bulunmaktaydı ve bu kanun 5 Aralık 2018 tarihinde resmi gazetede yayınlandı.
7151 sayılı kanun hakkında incelenecek ve konuşulacak çok şeyin olduğu bir gerçek ve bunu yapmalıyız ancak bugün yardımcı eczacılık ve uygulanmasına ait tespitlerimizi konuşmalıyız.
Evet yardımcı eczacılık uygulaması 2012 tarihinde güncellenen 6197 sayılı Eczacılar ve Eczaneler Hakkında Kanun’da yapılan değişikliklerden birisi olarak meslek pratiğimize girdi. Ve evet TEB ve 45 eczacı odasının basın açıklamalarında dendiği gibi “…. Eczacılar ve Eczaneler Hakkında Kanun’da 2012 yılında gerçekleştirilen değişiklikler eczacılar ve eczacı meslek örgütleri olarak 1990’ların ortasından itibaren tartıştığımız, netleştirdiğimiz ve mutabık kalarak yasaya eklenmesini talep ettiğimiz düzenlemelerdir. Yardımcı eczacılık düzenlemesinin tarihsel arka planını, amaçlarını ve yasalaşma süreçlerini göz ardı ederek yürütülmeye çalışılan bu tartışmalar büyük emek verilerek hazırlanan bir yasanın popülist kaygılara kurban edildiği izlenimi yaratmaktadır.
Yardımcı eczacılık düzenlemesinin getirilmesindeki amaç; serbest eczane açacak eczacıların pratik deneyim kazanmasını, yeni istihdam imkânlarının oluşmasını ve daha kapsamlı bir sağlık hizmet sunumu yapılabilmesini sağlamaktır. Yardımcı eczacılık ve onunla birlikte ikinci eczacılık, eczane sınırlaması gibi düzenlemeler getirildiğinde bir geçiş süreci öngörülmüş, 2013-2014 eğitim-öğretim yılından itibaren Eczacılık Fakültesi’ne kayıt yaptıranları kapsayacağı yasada açıkça belirtilmiştir.
Böylelikle o dönem Eczacılık Fakültesi’nde öğrenim görmekte olanların hakları korunmuş, üniversite sınavında Eczacılık Fakültesi’ni tercih edeceklerin eczane sınırlaması ve yardımcı eczacılık hükümlerini bilerek tercih yapmaları amaçlanmıştır …. ”uzun bir süreçte tartışılmış ve yasalaşmıştır.
Ancak bu gibi düzenlemelerin pratiğini ve uygulama sorunlarını öngörmek ve bunların giderilmesi sonrasında bu düzenlemenin hayata geçirilmesini sağlamak ta bir meslek örgütünün sorumluluğu ve başarısıdır bize göre.
Çağdaş Eczacılar grubu olarak yardımcı eczacılık düzenlenmesinin en başından beri bu konulardaki çekincelerimizi hep dile getirdik. Hem yardımcı eczacılığın hem de ikinci eczacılığın yetki ve sorumluluklarının net olarak ve adeta bir mesul müdür gibi tanımlanması gerekliliğine sıkça dikkat çektik. Zaten ekonomik zorluk içinde olan serbest eczacıların ikinci ve yardımcı eczacılarla çalışmaları için kurumsal ve devlet destekli olmaları gerektiğinin altını çizdik.
Bugün artık her iki düzenlemenin de handikaplarını görmekteyiz. O halde bu düzenlemeleri pratikteki uygulamaları ile ele alıp taraflarıyla birlikte bir çalıştay çatısında tartışarak ve üreterek çözmeliyiz.